Память бессмертна
Евгения Леонидовна Гречаникова, преподаватель кафедры русской и мировой литературы, приняла участие в съемках документального сериала "Постацi" телерадиокомпании "Гомель", в эпизоде о ее родном дяде, знаковом белорусском поэте Анатолии Гречаникове.
СМОТРЕТЬ ЭПИЗОД
Постаці - Грачанікаў
Дыялекталагічная практыка – 2014
У адпаведнасці з вучэбным планам з 7 па 19 ліпеня 2014 года, на самай макушцы лета, у студэнтаў філалагічнага факультэта спецыяльнасці “Беларуская філалогія” ўстановы адукацыі “ГДУ імя Ф. Скарыны” праходзіла дыялекталагічная практыка.
У гэтым годзе будучыя выкладчыкі беларускай мовы і літаратуры, спецыялісты па камп’ютарным забеспячэнні, а таксама супрацоўнікі газет і часопісаў праходзілі знаёмства з асаблівасці гаворак у населеных пунктах Буда-Кашалёўскага, Добрушскага і Гомельскага раёнаў.
Дыялекталагічная практыка спрыяе замацаванню ведаў, набытых на лекцыйных і практычных занятках па дыялекталогіі. Такая форма працы з’яўляецца вельмі важнай часткай вучэбнага працэсу пры падрыхтоўцы спецыялістаў-філолагаў. Асаблівасць яе правядзення заключаецца ў тым, што ў студэнтаў з’яўляецца магчымасць замацаваць практычна атрыманыя тэарэтычныя веды, набыць навыкі збіральніцкай і апрацоўчай работы.
Установачная канферэнцыя па дыялекталагічнай практыцы адбывалася 7 ліпеня 2014 года. Падчас канферэнцыя адбылася кансультацыя са студэнтамі, у час якой загадчык кафедры беларускай мовы Ермакова Алена Мікалаеўна растлумачыла мэты і задачы дыялекталагічнай практыкі, паведаміла студэнтам тэму і заданні па зборы фактычнага матэрыялу. Таксама быў зроблены інструктаж па тэхніцы бяспекі. Студэнты азнаёміліся з узорамі справаздачнай дакументацыі па тэме, з патрабаваннямі да афармлення лексічнага матэрыялу для дыялекталагічнага архіва.
Кіраўнікі практыкі – выкладчыкі кафедры беларускай мовы Дземідзенка Л. П., Кузьміч Л. П., Мінакова Л. М., Хазанава К. Л. – расказалі аб адметнасцях запаўнення картак з сабраным моўным матэрыялам і адзначылі пра неабходнасць захавання адметнасцей мясцовага вымаўлення ў працэсе фіксацыі сабранага дыялектнага матэрыялу на картках. Была звернута ўвага на тое, што неабходна і вельмі важна запісваць этнаграфічны матэрыял правільна, з захаваннем асаблівасцей мясцовай гаворкі, указваць пры кожнай адзінцы яе граматычныя прыкметы і лексічнае значэнне, прыводзіць кожную лексікаадзінку ў кантэксце, дакладна ўказваць іншыя дадзеныя: крыніцу моўных адзінак, кім запісана. Разам з тым асобную ўвагу студэнты павінны звярнуць на занатоўванне фактычнага матэрыялу ў электронным выглядзе. Фактычны матэрыял пры гэтым павінен суправаджацца фотаматэрыяламі. Увесь сабраны матэрыял афармляецца і здаецца ў друкаваным і электронным выглядзе, да гэтага дадаюцца рукапісныя чарнавыя запісы студэнтаў.
АДКРЫЦЦЁ ЛІТАРАТУРНАГА МУЗЕЯ Alma mater
Значная для нашага горада культурная падзея адбылася 26 чэрвеня ў нашым універсітэце: адкрыццё літаратурнага музея “Аlma mater”.
Гомельскі дзяржаўны ўніверсітэт нездарма носіць імя Францыска Скарыны. Універсітэт мае сталыя літаратурныя традыцыі, пра якія распавёў ініцыятар стварэння музея, загадчык кафедры беларускай літаратуры, прафесар І. Ф. Штэйнер: “Гісторыя нашай літаратурнай Alma mater бярэ пачатак яшчэ з 1930-х гадоў. У нашай ВНУ вучыліся Леанід Гаўрылаў, Мікола Сурначоў, Кастусь Кірэенка, Паўлюк Прануза, якія атрымалі дыпломы ў першыя дні Вялікай Айчыннай вайны. Леанід Гаўрылаў і Мікола Сурначоў загінулі, абараняючы радзіму. Цяпер ніводная славянская анталогія ваеннай паэзіі ўжо не можа адбыцца без славутай балады М. Сурначова “У стоптаным жыце”. Невыпадкова сам аўтар “Василия Тёркина” А. Твардоўскі перастварыў яе на рускую мову і трагедыйныя радкі твора загучалі ў суладдзі з радкамі “Его зарыли в шар земной”. Вельмі пранікнёна сказаў І. Штэйнер пра Л. Гаўрылава: “Уваходзіны так і засталіся спадчынай. Але і па гэтых творах мы бачым, якога паэта ад нас забрала вайна. Жыццё, смерць і бяссмерце маладога воіна звязаны і з подзігам яго маці, якая ў невыносных умовах захавала на ўласных грудзях сшытачак з творамі сына і яго сціплы здымак, тым самым уратаваўшы яго голас ад векавога забыцця. Маці дала творам сына другое жыццё, дзякуючы яе мацярынскай любасці і веры мы сёння можам ізноў пачуць пранікнёныя вершы яе сына”.
Научно-исследовательская работа студентов на филологическом факультете
На филологическом факультете плодотворно развивается студенческая наука. Приоритетным направлением в организации НИРС является работа по практической реализации студенческих исследований, деятельность по проведению конференций, подготовке конкурсных исследований, публикаций в сборниках научных работ и периодической печати. Научная работа студентов филологического факультета направлена на углубление профессиональных знаний, на поиск собственного места в научной проблематике, разрабатываемой выпускающими кафедрами. В ходе НИР студенты знакомятся с актуальными проблемами современных филологических наук. Дипломные работы выпускников факультета зачастую перерастают в магистерские и кандидатские диссертационные исследования.
За период с 2009 по 2013 год студенты и магистранты филологического факультета приняли участие в 65 научных конференциях, из них 36 имеют статус международных (183 доклада), в том числе 6 – за рубежом (Украина, Россия, Дагестан), 15 – республиканских (106 докладов), 14 – региональных (672 доклада). География конференций довольно широкая: Гомель, Минск, Могилев, Брест, Витебск, Мозырь, Пинск, Барановичи, Киев, Махачкала, Николаев, Уфа, Бердянск и др.
Студенты филологического факультета систематически освещают проводимые научные и культурные мероприятия в республиканском еженедельнике «Літаратура і мастацтва» и газете «Гомельский университет».
За период 2009 – 2013 гг. студентами филологического факультета было опубликовано 598 научных работ, из них 403 научные статьи (в том числе 9 – в изданиях, рекомендованных ВАК Беларуси), 195 тезисов. Студентом Барановским А. А. было опубликовано научное издание, посвященное творчеству гомельской поэтессы Н. Шкляровой, «“За прамень схаплюся – жыву!”: Творчая самабытнасць Ніны Шкляравай» (Минск, 2011). С 2008 года на факультете издается сборник научных работ студентов, магистрантов и аспирантов “Актуальные проблемы филологии” (вышло 6 выпусков). За отмеченный период получено 50 актов о внедрении результатов НИОКР в учебный и трудовой процесс.
Внушительных успехов удалось достигнуть студентам филологического факультета на ежегодном Республиканском конкурсе научных работ студентов и магистрантов. За последние семь лет звания абсолютного победителя (лауреата) указанного выше конкурса удостоены семь студентов: Андреева А. В. (2007 г., научный руководитель – к.ф.н., доцент Бредихина А. В.), Шкреблик М. В. (2008 г., научный руководитель – к.ф.н., доцент Бредихина А. В.), Божок И. А. (2010 г., научный руководитель – к.ф.н., доцент Мельникова А. Н.), Барановский А. А. (2011 г., научный руководитель – к.ф.н., доцент Бредихина А. В.), Цалко П. М. (2012 г., научный руководитель – д.ф.н., профессор Новак В. С.), Новик А. Ю. (2013 г., научный руководитель – к.ф.н., доцент Бредихина А. В.) и Савченко А. П. (2013 г., научный руководитель – д.ф.н., профессор Новак В. С.). Всего за период 2007 – 2013 гг. в Республиканском конкурсе научных работ приняли участие 68 исследований студентов и магистрантов, 43 из которых получили дипломы І категории, 18 – дипломы ІІ категории и 6 – дипломы ІІІ категории. Среди наиболее успешных преподавателей, под чьим научным руководством студенты систематически добиваются высоких наград, необходимо назвать к.ф.н., доцента Бредихину А. В., д.ф.н., профессора Лещинскую О. А., д.ф.н., профессора Станкевич А. А., д.ф.н., профессора Коваля В. И., к.ф.н., доцента Суслову Н. В., к.ф.н., доцента Мельникову А. Н., д.ф.н., профессора Новак В. С., к.ф.н., доцента Усольцеву Т. Н., к.ф.н., доцента Тимошенко Е. И., к.ф.н., доцента Шведову З. В., к.ф.н., доцента Фицнер Т. А., к.ф.н., доцента Богомольникову Н. А.
На факультете результативно функционируют четыре студенческие научно-исследовательские лаборатории: «Вандроўнік» при кафедре белорусской культуры и фольклористики, «Літаратурнае краязнаўства» при кафедре белорусской литературы, «Язык и культура» при кафедре русского, общего и славянского языкознания и «Лексіка матэрыяльнай і духоўнай культуры беларусаў» при кафедре белорусского языка. Студенты и магистранты, работающие в лабораториях, участвуют в выполнении исследований в рамках научных проектов, закрепленных за кафедрами, собирают и систематизируют фактический материал, осуществляют его научную интерпретацию. Фонды лабораторий активно используются преподавателями в учебном процессе в качестве хрестоматийных материалов при чтении лекционных курсов. Лаборатории организуют презентации книжных изданий, встречи с писателями, юбилейные, литературные и музыкальные мероприятия.